Foto: Lia Tătar

CRITICĂ LA ANTIPOZI


       Ponind de la ideea că arta, deci și literatura, este o oglindire a societății, nu are cum critica de artă și componenta sa, critica literară, să fie altfel. Într-o societate puternic polarizată, în lipsa unor repere morale și valorice, cetățeanul onest nu mai înțelege cum funcționează scara valorilor, părându-i-se adesea că aceasta este răsturnată. Percepția lui asupra fenomenului artistic nu are cum să fie diferită. Arta și critica ei resimt și ele aceeași derută.


       Orice creație artistică are nevoie de o politică de promovare. Unii, mai hâtri, ar spune că... doar de politică. În lipsa acesteia, recunoașterea talentului apare mai anevoios decât talentul (dacă apare), iar expunerea exclusiv în mediul artistic este predispusă la autoreferențialitate, cu șanse mici de a deveni cunoscută marelui public, cel care ar trebui să fie principalul beneficiar.  Cui se adresează creatorii? Dar critica operelor lor? Sunt întrebări care îndeamnă la meditație, desigur, pentru că dacă în cazul operelor de artă lucrurile sunt mai evidente, în cazul criticii de artă, ele sunt mai nuanțate, interesând pe cei din același domeniu de activitate, pe autorul operei supuse analizei și pe consumatorii de artă, deopotrivă. Promovarea este totuși necesară, dar ar trebui să se bazeze pe expertiza unei critici literare derobate de prejudecăți și interese. 


       În cartea sa, pe cât de obiectivă, pe atât de instructivă, „Ancore în prezent. Simptome” (ed. Școala Ardeleană, 2025), criticul literar, distinsul profesor Ion Simuț, face o analiză mai amplă fenomenului și își pune, retoric, întrebarea: „Ce soartă mai poate avea cronica literară într-o epocă în care există tot mai puțini cititori de literatură?” Chiar interogația din titlul unui articol inclus în aceast volum – „Sfârșitul cronicii literare?” deschide larg poarta spre reflecție. Autorul cărții citate pune un diagnostic pe baze semiologice – un prim pas important pentru aplicarea unui tratament, chiar dacă un panaceu salvator încă nu s-a descoperit. 


       Critica, cel puțin cea de întâmpinare, este supusă unor condiționări exogene. O critică prea aspră, cu iz de sentință și emisă cu aroganță, nu va îndepărta, oare, puținii cititori care mai există? Pe de altă parte, o critică prea binevoitoare nu va naște neîncredere și suspiciunea de neseriozitate? Sunt destule voci care susțin că „nu face bine autorului o critică prea laudativă!”

 

       Pentru a rezolva o astfel de dilemă, ar trebui pornit de la ideea că scopul unei critici nu ar fi acela de a demola, ci acela de a construi! Cred că dictonul „tonul face muzica” ar fi aplicabil și în acest context, căci nu-mi închipui că un om inteligent nu poate să găsească formule potrivite pentru a-și transmite cu sinceritate opinia, fără jigniri sau „sentințe definiive”, dar cu argumente clare și solide atât pentru cronicile laudative, cât și pentru cele depreciative.

       Unui critic i se cere obiectivitate, dar și critica este în esență rodul unei munci creative, supus subiectivismului celui care o scrie! „De gustibus non est disputandum”. 

 

       Criticii zeloși și prezumtiv onești caută cu frenezie apariția unui genial, uitând parcă faptul că geniile apar rar și au nevoie de un teren fertil care să le genereze. Căutarea de genii, este un lucru lăudabil, dar ignorarea pe motiv de negenialitate a celorlalte opere, nu-mi pare a fi însă corectă, iar considerarea lor, la grămadă, ca „mediocre”, punându-le astfel o etichetă, reușește să devină păguboasă. În fond, există o grilă lungă a criteriilor de valoare, a percepțiilor și a gusturilor... „Dar cine să-i judece? Are cineva timp să citească tot ceea ce se scrie?” În fața acestei evidențe subliniată cu un ușor sarcasm de criticul Ion Simuț în articolul mai sus citat, nu prea am cum să vin în întâmpinare cu o altă părere.


       Critica literară este supusă și unor influențe endogene. Acestea țin de expertiza profesională, cei mai mulți critici fiind erudiți, dotați cu un bagaj cultural pe care l-au dobândit prin formarea profesională, cei mai mulți fiind absolvenții unei facultăți cu profil filologic sau filozofic. Cu alte cuvinte, au toate instrumentele disecției unei opere, comparației și evaluării valorice. Unii dintre critici sunt austeri și pragmatici în expresie, mai sobri, folosesc cu zgârcenie adjectivele, preferând tehnicitatea. Alții, dimpotrivă, sunt mai vibranți, condimentând mai mult cu ingredientele eului propriu. Primii vor părea mai docți, ceilalți - mai atractivi. Unui critic i se cere obiectivitate, dar percepția pe care și-o formează este urmare a filtrării creației analizate prin sensibilitatea sa și experiența de viață avută, prin sistemul lui cognitiv și de valori,  prin propria conștiință, raportate toate la criteriile de etică și moralitate dominante în epocă. Ca opinie personală, cred că în condițiile dezvoltării inteligenței artificiale care dezvoltă predilect relațiile neuronale cognitive, stilul pudrat cu emoție ar putea avea șanse mai mari să reziste în viitor. Până una alta, ambele stiluri sunt „comestibile”, condiția fiind aceea de a fi practicate cu sinceritate, consecvent și de pe poziții de independență. 


       Independența criticului este și ea discutabilă în multe instanțe, cauzele ținând, la rândul lor, de factori externi și interni, materiale sau imateriale. 


       Personalitatea și caracterul criticului își vor pune amprenta definitoriu asupra analizei sale. De la „lingușitorii de serviciu”, care renunță la propriile păreri și principii dintr-o dorință de „aliniere” și până la hărțuitorii abuzivi și dezaxați, incapabili de o calibrare interioară, dar capabili să întineze nejustificat o operă sau un autor doar din răutate intențională sau patologică și frustrare personală, în lumea artistică putem vedea multe specimene. Din fericire, aceștia din urmă mai ales, își pierd în timp credibilitatea, fiindu-le detectată nesinceritatea, meschinăria și lipsa argumentelor. Sentințele lor, fie favorabile cuiva, fie defavorabile, vor fi lovite la un moment dat de nulitate, făcându-se o „sterilizare” morală. Dar în tot acest timp, ce costuri sunt pentru autori și operele lor, mă întreb?


       Între cei doi antipozi, există și critici autentici, tot mai puțini, care dețin acel echilibru interior, cognitiv și afectiv, absolut necesar unui critic respectabil.


       Dar aceste lucruri care reflectă relativ fidel societatea în care trăim, nu sunt deloc noi – cum ar spune Eminescu, „toate-s vechi și nouă toate”. Luceafărul însuși i-a înfierat pe criticii săi, rămânând celebre versurile: „Critici voi, cu flori deşerte,/ Care roade n-aţi adus -/ E uşor a scrie versuri/ Când nimic nu ai de spus” (poezia Criticilor mei). Marele Caragiale a trăit și el amărăciunea nerecunoașterii valorii sale de către critica vremii și a ales autoexilul. Și Alecsandri, la rândul său, le-a dedicat o poezie criticilor săi: „Voi, care vă daţi truda de-a şterge de pe lume/ Tot lucrul de o viaţă întreagă ş-al meu nume,/ De ce atâta râvnă ş-atâtea opintiri/ Ca să aflaţi în mine a voastre însuşiri?”(poezia Unor critici).


       Să-i respectăm, așadar, pe puținii critici care mai rămân onești față de ei înșiși și față de profesia lor, demni într-o lume strâmbă, echilibrați în vremuri care te îndeamnă la dezechilibru, fideli unor principii de moralitate într-o societate care tot mai mult lasă impresia că și-a pierdut busola!

 

Simona Mihuțiu

 

Întoarcere la pagina DISERTAȚII

Cărțile Simonei Mihuțiu sunt publicate la Editura Total Publishing și pot fi cumpărate online de pe libris.ro, carturesti.ro și librarie.net.