Cronici, recenzii:

Suferințele noastre și inteligența artificială

– recenzie de Silvia Urdea

Simona Mihuțiu este fascinată deopotrivă de misterele științei și ale artei.  O atrage noutatea.  De aceea iat-o abordând teatrul pe lângă proza și poezia practicate pâna acum.  Cu sceneta De unde vine speranța? (Ed. Vatra Veche, 2023) autoarea ne introduce într-un domeniu controversat și nu pe deplin explorat și anume acela al inteligenței artificiale. Un industrialist atât de productiv ca Elan Musk a atras atenția nu o dată asupra pericolelor prezentate de AI (artificial inteligence) pentru umanitate, dacă nu se va reglementa strict prin lege utilizarea ei. S-a mers până acolo că s-a afirmat că acela care  va avansa în cercetarea și aplicarea inteligenței artificiale va domina lumea. Mai avem nevoie de încă o temere? Nu ne-au ajuns cele pe care le-am experimentat până acum?

Simona Mihuțiu vine să ne liniștească oarecum prin dezbaterea lansată în adorabila ei piesă de teatru. Naivitatea și umorul se împletesc în schimbul de replici dintre profesoara pensionară Mia, total imobilizată la pat și Rob Max și Rob Kai, roboții trimiși de la Robohelp, Centrul  de administrare a serviciilor la domiciliu. Mia, o octogenară abandonată de unicul ei fiu, stabilit în Australia are o tonă de experiență umană, dar este vulnerabilă prin boală. Roboții știu atât cât au fost programați de inventatorul lor, dar știu destul ca s-o hrănească pe Mia, s-o mute de pe pat pe fotolii, să-i citească poezii și basme, chiar dacă nu totdeauna bine alese.

Tonalitatea piesei combină duioșia specifică Simonei Mihuțiu cu amărăciunea damnatului și curiozitatea spiritului investigativ. Durerea nu este lăsată să debordeze, fiind pigmentată cu întrebări hilare, situații comice  și mai ales o profundă înțelegere a condiției umane fatalmente limitată. Citind piesa Simonei Mihuțiu am retrăit emoțiile de lectură a Micului prinț de Saint Exupéry:  aceeași gingășie, aceeași atingere a coardelor lirice din sufletul nostru, aceeași neliniște în fața marilor întrebări ale existenței umane privită blajin într-o cheie minoră.

La debutul piesei le vedem pe doamna Mia și pe îngrijitoarea ei Vetuța, ciorovăindu-se pentru că bolnava nu mai are răbdare și pentru că are constant tonul autoritar de la clasă, o deformare profesională. Umilită de condiția ei de a fi la mâna altora, agasată de boală,  Mia comandă pentru că știe că ea plătește. Este cam arțăgoasă bătrâna, dar Vetuța o înțelege în întreaga ei tragedie. N-o menajează totuși atunci când conversația lor ajunge într-un punct critic. Mia se lamentează: ”Dar de mine îi pasă cuiva? ... Îi pasă că tremur de frică să nu rămân neîngirjită, lăsată să putrezesc ca un câine?” (p. 11). Vetuța îi dă replica tăioasă:”Ne pasă oricum mai mult decât fiului dumnveavoastră din Australia ...” (p. 12)

În ciuda aprehensiunilor Miei când află de colaborarea cu cei doi roboți, relația se dovedește benefică, în orice caz deloc conflictuală, pentru că mașinile execută totul conform prescripțiilor tehnice.  Savoarea dialogului începe acolo unde roboții sunt provocați să gândească realități necunoscute lor, cum ar fi sufletul, iubirea, empatia, libertatea, sclavia, puterea de decizie, raportarea la divinitate. Într-o manieră pedantă, de aici și hazul piesei, roboții caută febril în baza lor de date ce se spune despre acele concepte morale, psihologice, chiar filosofice. Cu o continuă uimire se discută teme dintre cele mai profunde. Doamna Mia îi tratează multă vreme ca pe niște entități mecaniciste de la care nu poți aștepta mai mult decât le-a fost turnat în cap. Într-o oarecare măsură se teme ca nu cumva să fi fost planificați să facă răul. Ei o asigură că pentru cauzarea răului sunt alte tipuri de roboți și nu este cazul lor.

Treptat relația dintre Mia și cei doi roboți se ameliorează, pentru că roboții sunt capabili să învețe lucruri noi tot cercetând baza lor de date și ascultând la reflecțiile fostei profesoare. Asistăm la un proces de umanizare a roboților, care descoperă emoțiile umane:  atracția reciprocă, iubirea, suferința unei posibile despărțiri, empatia. Ei o văd pe Mia plângând la auzul unui poem de Radu Gyr, care-i trezește amintiri dureroase. probabil despre o posibilă detenție a tatălui ei.  Și așa spațiul auster al garsonierei doamnei Mia, aproape ca o chilie mănăstirească, se umple de căldura trăirilor omenești. Această umplere culminează cu finalul când, copleșită de dorul fiului de la capătul lumii,  Mia îi cere lui Rob Max să i-l aducă virtual.  Rob Max i-l aduce prin Theta-vers. Are loc o convorbire sfâșietoare între mamă și fiul ei alienat, în comparație cu care roboții se dovedesc a fi mai umani. Mama nu se plânge de nimic, dorind să nu-l supere. Ea, cea care e crucificată pe patul suferinței îi ascunde fiului adevărul într-un ultim elan de protecție maternă. Lui Rob Kai i-au dat lacrimile la auzul acestui dialog. Recuperarea fiului n-a fost însă adevărată, dar Rob Max a făcut gestul ca s-o fericească pe Mia:  ”Am mințit ca un om, dar nu-mi pare rău! Vezi ce fericită arată doamna Mia acum?”(p. 61). Este aceeași minciună vitală cu care ne întâlnim în piesa Rața sălbatică a lui Henric Ibsen.

Deciși să nu se despartă pentru că se iubesc, cei doi roboți se duc s-o anunțe pe doamna Mia că pleacă înainte de sosirea celor de la RoboHelp. Doamna Mia însă își dăduse obștescul sfărșit între timp. Roboții cad în genunchi și se roagă, așa cum o văzuseră pe dăscălița lor. Îi cer Domnului să păzească lumea de rău și să-i dea iubire și speranță. La drept vorbind o asemenea rugăciune are ecou în multe inimi dacă ne gândim la umanitatea aflată în cel mai tensionat moment al ei de la războiul mondial încoace.

Cu o economie extremă de mijloace artistice, în manieră clasică Simona Mihuțiu a creat un text autentic, tulburător, reflectând cu grație asupra temelor majore cu care ne confruntăm astăzi. Scriitoarea a dobândit o tonalitate a ei, inconfundabilă, învăluitoare, stăruind mult după încheierea lecturii. Concluzia piesei este că robotizarea nu se va substitui ființei umane în toată complexitatea ei, dimpotrivă dominant rămâne omenescul.

Recenzie de Silvia Urdea, apărută în revista VATRA VECHE nr. 9 / 2023

Păreri ale cititorilor puteți citi AICI

Cărțile Simonei Mihuțiu sunt publicate la Editura Total Publishing și Editura Vatra Veche pot fi cumpărate online