foto: Lia Tătar  

Cronici, recenzii:

De unde vine speranța?

–    recenzie de Răzvan Ducan

      

       „Nu scriu despre ceea ce este, ci despre ceea ce ar putea fi” - este concluzia unui prozator și dramaturg, de reală forță, drag mie, Nicolae Suciu, în ceea ce privește scrisul său. La fel pare că gândește și Simona Mihuțiu în lucrarea sa de dramaturgie DE UNDE VINE SPERANȚA?, apărută de curând (2023) la Ed. Vatra veche. Ea scrie de asemenea despre ce ar putea fi. Ba mai mult, povestea domniei sale scoate piesa de teatru din sfera strictă s.f-ului imposibil de realizat,  aducând-o în sfera unei realități posibile și probabile, într-un viitor mult mai apropiat decât ne-am închipui noi, a unui viitor care deja „ne bate la ușă”, timpul fiind scurt „până să i se și deschidă”.

 

        Saga Simonei Mihuțiu este una simplă, dar plină de sensuri, care nasc întrebări și temeri, și de ce nu și speranțe, că lumea va ști când și unde să se oprească. Este o lume aflată la interferența dintre real și virtual, între uman și tehnologie, aceasta din urmă „gândită”, „după chipul și asemănarea” umanului. Oare?

 

       O octogenară (Mia), îngrijită la domiciliu de Vetuța, și cu schimbul de încă două persoane, nu mai găsesc cale de înțelegere, datorită mofturilor și tabieturilor celei dintâi, firești, aș zice,  în contrast cu pragmatismul și obligațiile de îngrijitoare, deloc ușoare, ale acesteia din urmă.  

 

       În discuția purtată, Vetuța sugerează apelarea la roboți specializați în astfel de treburi, care să o înlocuiască, deși încă de la început ideea naște controverse. „Mia: - Cum să vorbesc cu un robot? Vetuța:- Luați partea bună a lucrurilor. Puteți striga la ei, îi puteți înjura cât vreți, că ăia nu se supără, n-au suflet”. Neavând altă soluție îi sunt trimiși doi roboți (Rob Max și Rob Kai) de la Centrul Robohelp, care de la început se prezintă și repetă fiecare în parte, la fel, aceeași „lecție” învățată: „Bună ziua. Eu sunt Rob Kai 01 de la firma Robohelp, îngrijire persoane vârstnice. Firma noastră asigură îngrijire completă, înalt tehnologizată a persoanelor vârstnice, bolnave sau cu handicap. Răspundem prompt tuturor cerințelor și nevoilor”.


       Interacțiunea din octogenara de îngrijit și îngrijitorii roboți începe și se desfășoară nu sub cele mai bune auspicii, datorită exasperării la care este adusă ființa umană de judecata strict pragmatică, ce ține cont de analize chimice, fizice, de analize statistice, până la urmă, în luarea deciziilor, și mai puțin de nevoile umane și sufletul celei îngrijite.„Sunt nostimi și nu știu cum văd prin om”. Și „văd” parametrii care nu sunt în parametri, trăgând concluzii și gândind soluții, ba și acționând „robotic”, în consecință.

       Viața personajului principal este dată peste cap de către roboți, prin criteriile lor stricte, lipsite de empatie și de nevoi umane pe care doar alte ființe umane le-ar fi putut înțelege. „Minutul de lectură”, „minutul de muzică”, „minutul de somn” sunt programe care nu se pot plia cu succes pe imprevizibilul uman, ca stare, ca și chef, ca și disponibilitate. Comunicarea este dificilă și prin faptul că roboții nu înțeleg cuvinte și expresii, iar atunci când le caută în baza lor de date le găsesc fără să le înțeleagă cu adevărat semnificația. „Mia: - Lăsați-o baltă!...Ați înnebunit? Ce faceți…Ați spus să lăsăm o baltă…”; „- Dacă „mor”? – Căutăm item „mor”. Așa. Am găsit. „Viața și moartea sunt același lucru!”. Diferențele se văd, se simt și chiar se comentează, între personajul principal și roboți, la tot pasul, desigur, de multe ori cu exasperare din partea umană. „- Mia: Noi, oamenii suntem diverși, niciunul nu-i la fel cu altul! Și asta pentru că avem și bune și rele!...Noi (roboții) avem doar bune!”.

 

       Dialogul halucinant, ca între protagoniști din lumi diferite, începe să „se înmoaie” pe măsură ce roboții învață din expresiile și cuvintele octogenarei de îngrijit, căutând să-și explice o serie de  itemi, aflați sau neaflați în baza lor de date. Ce înseamnă „mor”, „suflet”, „a se ruga”, „Tatăl nostru care ești în ceruri”, „Doamne”, „fericirea”, „libertatea”, „empatia”, „iubirea”, „Domnul” etc.? În acest ritm, roboții ajung să pună întrebări, ce ies de sub sfera strictă a softurilor lor. „Doamnă Mia, am rămas cu o nelămurire: pe dumneavoastră cine v-a inventat?”. Ba mai mult, încetul cu încetul, roboții îngrijitori prind caracteristici umane, acționând în consecință. „Sunt speriat, Kai. Și eu Max. Noi nu am fost învățați să glumim. Nici să ne speriem”. Atunci când Mia o dorește înapoi cu disperare pe Vetuța, îngrijitoarea ei umană, roboții găsesc soluția să o aducă „înapoi”, dar altfel. „Ce ați făcut cu Vetuța? Am introdus-o în theta-vers. De acolo putem să o aducem în orice moment ați dori. O, Doamne, am crezut că este reală!”.

 

       Cu timpul, roboții încep să lăcrimeze, să simtă, să mintă și chiar să se îndrăgostească unul de altul, semn că „ne-am defectat”, după cum afirmă unul dintre ei, așteptând să fie înlocuiți de către alți roboți mai performați, datorită semnalului neîntrerupt cu Centru, unde s-a luat la cunoștință de ceea ce se petrece. Ba mai mult, roboții gândesc și în cheie apocaliptică, pentru ei: „În momentul în care roboții firmei vor fi înlocuiți de oameni, își vor pierde prestigiul”. Și totuși ca să se salveze de înlocuire, care înseamnă moartea lor, se gândesc să fugă sau chiar și altceva: „Putem face un back-ul al informațiilor doar pentru noi și să ne creăm propria memorie. Poate că am putea să o folosim în avantajul nostru, ca să supraviețuim”.

 

       Finalul piesei este unul nu numai uman, ci și strict spiritualizat, care este până la urmă, cireașa de pe tortul evoluției umane. Lângă Mia, care moare din motive naturale…. „Rob Max (se pune lângă ea, în genunchi): – Doamne, ajută-ne! Rob Max și Rob Kai: – Doamne, iartă-ne greșelile, că nu știm ce facem! Doamne, păzește lumea asta de ce-i rău! Din preaplinul tău, dă-ne și nouă speranță și iubire!”

 

       Piesa de teatru este chiar impresionantă! Ea are mult mai multe întrebări, decât răspunsuri. De fapt, în lucrul acesta stă frumusețea și forța ei!

 

Recenzie de Răzvan Ducan, apărută în revista VATRA VECHE nr. 9 / 2023

Păreri ale cititorilor puteți citi AICI

Cărțile Simonei Mihuțiu sunt publicate la Editura Total Publishing și Editura Vatra Veche pot fi cumpărate online

de pe libris.ro, carturesti.ro și librarie.net.